KÜSKi ehk Kodanikuühiskonna Sihtkapitali eelarve on kümme aastat püsinud samal 1,3 miljoni pulgal, olemata kindlasti mitte märkimisväärne. Suurendada võiks hoopis seda või kohaliku omaalgatuse programmi eelarveid, kui on päriselt soovi vabaühendusi ja kogukondi toetada.
Ei peaks tõesti käima, vaid avalikku raha peaks jagama ministeeriumid jt läbipaistvalt ning avatud konkursi tingimustes. Maksuraha ei tule ju ka ise kätte, seda tuleb samuti hakata “norima”.
Võistlus ei kaoks protsendisüsteemiga kusagile, vaid pingestuks veelgi – lihtsalt 101 riigikogu liikme asemel on sihtmärgiks sadu tuhandeid maksumaksjaid, kellega suhtlemine on veel rohkem aega ja raha nõudev, et sõnum kohale jõuaks ja tutvused loodud saaks. Ja seda igal aastal uuesti.
See pole süsteemi muutmine, vaid kaasamängimine. Vabaerakond võttis tänavuse katuseraha valitsuselt vastu ja andis selle oma valijaile edasi, nagu iga teine partei (peale Reformierakonna). Et Kodukant raha 50-60 seltsile edasi jagab, ei tee seda mängu ausamaks.
Sümboolselt ja praktiliselt on tegemist häma ning enesereklaamiga, et kogukonnad Vabaerakonna enda kintsu edaspidigi kraabiks.
Siin on tegu sõna- ja numbrijazziga. Kui eeskujuks toodud riikides on kasutatud 1-2% tulumaksust, siis 100 eurot 2000st on tervelt 5%.
Maksupoliitika sõltub samuti poliitikutest ja on igal hetkel muudetav ja see raha tulekski ilmselt millegi muu, seniste fondide, KÜSKi, kulka, HMNi ja KOPi arvelt. Umbes sama palju kui idee maksaks, suunab riik täna vabaühendustele tegevus- ja projektitoetustena, mida saaks palju targemini ja läbipaistvamalt jaotada. Riigieelarve koormuse kahekordistamine on täiesti ebarealistlik. Kui maksumuudatus tagasi pöörataks, oleks seniste fondide taastamine kõvasti raskem ja kokkuvõttes rahastus hoopis väheneks, sest langeks ka annetuste osakaal.
Vastupidi, kodanikud peavad veel vähem mõtlema ja kaaluma, keda toetada, sest maksuraha suunamine on liiga lihtsaks tehtud. Side oma maksuraha ja vabaühendustega pigem hõreneb.
Igaüks võib annetada enda raha ja riik peab toetama seda maksusoodustustega. Avalikku raha peaks jagama avaliku konkursi, tulemuste ja mõju, mitte kampaaniate ehk meeldivuse alusel. Protsendireale rebimine toob kaasa kulukad kampaaniad ning kogusumma pihustumise väga paljude vahel väga pisikeseks, millega saavutab ka vähem.
10. Lisaks suurendab see avaliku raha kasutamise efektiivsust ning tugevdab vabaühenduste suhteid oma sihtgruppide ja avalikkusega.
Ei, loodetava raha üle ei pea vabaühendused kellelegi aru andma ja võivad seda nii ebaefektiivselt kasutada, kui oskavad ja tahavad.
Protsendiseadus sunnib eelkõige tootma võimsaid kampaaniaid ja lihtsaid sõnumeid, nagu tarbimiskultuuris ikka, müüd sa sotsiaalprobleemi või erakonda. Nii võidavad pigem meediafirmad kui abivajajad. Annetuste statistikast näeme juba praegu, kuidas inimeste käitumine muutub hooajati ja nunnude teemade peale – maksuraha hakkaks väga suurte summadena minema neile samadele haiglatele ja varjupaikadele. Teistele jääb – kogemuse põhjal – tuhatkond eurot aastas, millega ei kaasa, mõjuta ega võimesta mitte vähimatki.
Väiksema sissetulekuga inimesed annetavad kõikjal proportsionaalselt oma tuludest rohkem kui jõukad ja Eesti inimeste keskmine sissetulek on pidevas tõusujoones juba aastaid. Täna annetatakse üle 30 miljoni ja ei saa küll öelda, et vaba raha pole.
Teadmine, et ma juba ju andsin raha, võib edasisi annetusi vähendada ja see on teistes riikides ka juhtunud. Protsendiseadus on sobinud olematu annetuskultuuriga üleminekuühiskondadele, kellest Eesti on palju arenenum.
Haiglate, aga ka koolide, lasteaedade, muuseumide jt toetusfondid on enamasti tavalised kodanikualgatused, kes ei ole avaliku võimu loodud. Neile annetades saab maksusoodustust ja neid poleks võimalik ega vajalik ka protsendiseadusest välja jätta. Kodanikuühiskonna üks rolle ongi täita avaliku võimu lünkasid, sh tervishoiu rahastamises.
Tõkendid oleksid kaunis raskesti administreeritavad ja uued erandid teeksid maksusüsteemi veel keerulisemaks. Täna võib igaüks annetada endaga seotud MTÜ-le ja saada maksusoodustust. Ja miks ta ei peakski, toetatava vabaühendusega võikski igaühel väga lähedane side olla.
Riikliku rahastuse veelgi suurem kindlustamine ei tee ühtki vabaühendust vabamaks, pigem vastupidi. Laisakski võib teha.