Vabaühenduste rahastamise Kärajatel debatis osalenud poliitikud Andres Anvelt ja Jürgen Ligi olid seda meelt, et katuseraha skeem tuleb kaotada; hasartmängumaksu parim saatus on aga ministeeriumide eelarvete vahel ära jagamine.
Sadakond kodanikuaktivisti ja mõned poliitikud kärasid eile kodanikuühenduste riikliku rahastamise ümber ja leidsid koos poliitikutega, et riiklik rahastamine peab olema läbipaistev, tõhus ja läbimõeldult eesmärgistatud.
Kärajad nimetasid Riigikogu II ja III lugemise vahel fraktsioonides jagatavat nn katuseraha korruptiivseks, kuna otsused ei ole läbipaistvad ja riigikogulased kasutavad seda oma piirkonna valijatele meeldimiseks. “Korruptsioon on lai mõiste. On kuritegelik korruptsioon ja eetiline korruptsioon,” nentis siinkohal Anvelt. Ligi aga tõdes: “Vabaühenduste rahastamine on palju räpasem kui riigi enda rahastamine. Riik teeb katuserahadega küll ka vigade parandust, leitakse raha asjadele, mis on jäänud tegemata, aga on ka päris palju häälte ostmist ja sõpradel on sellele rahale kergem ligipääs.”
Kui Olümpiakomitee peasekretär Siim Sukles meenutas, et nn katuseraha süsteem loodi omal ajal mõjutuvahendiks, et valitsuse kokku pandud eelarve läheks parlamendis libedamalt läbi, tunnistas Jürgen Ligi: “See on katuseraha ainus tõeliselt arusaadav printsiip: sellega hoitakse ära Riigikogu sigadused eelarve menetlemisel.”
Hasartmängumaksunõukogu juures on Jürgen Ligi sõnutsi põhimõtteliselt vale, et õilsaid tegusid rahastatakse pahede maksustamisest. “Kui hasartmängumaksu raha kolme ministeeriumi eelarvetesse ära jagada, on kõigil lihtsam. Ma olen seda ettepanekut valitsuses teinud rohkem kui üks kord, aga Riigikogusse see pole jõudnud,” rääkis Ligi ühest võimalikust lahendusest.
Kärajatelt kogunenud neid ja teisi kriipivaid rahastamisnäiteid kasutab vabaühenduste liit EMSL oma huvikaitsetöö järgmiste sammude planeerimiseks. Kokkuvõttes nõustusid kärajatel osalejad, et rahastamine peab olema strateegiliste eesmärkidega, läbipaistev ja tõhus ning pakkusid välja hulgaliselt ettepanekuid praktikate parandamiseks.
Konkreetsemalt leiti, et hasartmängumaksu kasutamise viis vajab uuendamist selliseks, mis päriselt aitaks lahendada probleeme spordi, kultuuri, sotsiaalteenuste, tervishoiu ja hariduse rahastamises.
Teiseks kinnitasid kokkutulnud, et vajame rohkem pikaajalisi läbimõeldud strateegilise partnerluse kokkuleppeid valitsusasutuste ja vabaühenduste vahel.
Üksmeelel ollakse selleski, et “katuseraha” on vastuolus rahastamise hea tavaga ning põhimõtteliselt vale viis kodanikuühiskonna toetamiseks. EMSLi plaan on luua koalitsioon, kes hakkab otsima lahendusi sellise rahastuspraktika lõpetamiseks.
Käramise tulemusena valmib veel selle aasta lõpuks kodanikeühenduste rahastamise variraport, millega vabaühenduste liit juhib tähelepanu asjaolule, et valitsuse heakskiidetud kodanikeühenduste rahastamise juhendmaterjal ei ole täielikult kasutusse võetud.
Hasartmängumaksu kasutamise viis vajab uuendamist, et tugevam oleks seos rahastamise ja seatud eesmärkide vahel. Uuendamist selliseks, mis päriselt aitaks lahendada probleeme spordi, kultuuri, sotsiaalteenuste, tervishoiu ja hariduse rahastamises.
Hasartmängumaksu kasutamine ja otsustamine peab olema läbipaistev ja erakonnapoliitikast lahti seotud, selleks:
Siduda hasartmängumaksu raha kasutamine riigi strateegiliste eesmärkide ja arengukavadega, mis aitaks toetuste mõju ka paremini analüüsida.
Hasartmängumaksu toetused peavad vastavalt juhendile toetama vabaühenduste võimekust.
Läbimõeldud strateegilise partnerluse kokkulepped.
“Katuseraha” on vastuolus rahastamise hea tavaga ning põhimõtteliselt vale viis kodanikuühiskonna toetamiseks ja vabaühendustele tegevuseks vahendite andmiseks.
Luua selle rahastamisviisi kaotamiseks koalitsioon, kes otsib lahendusi praktika lõpetamiseks ning selgitab avalikkusele, miks see vajalik on. “Katuseraha” peab kaotama oma legitiimsuse nii poliitikute kui valijate seas.
Projektikonkursside korrastamisel tuleb rahastamise juhend täielikult kasutusse võtta, sh: