Meenutuseks neile, kes nädalakirju lugeda ei jaksa, mis asju me viimases kvartalis riigiga ajasime. Kel on mõtteid, mida ja kuidas paremini või üldse mitte teha, kirjutab alari@heakodanik.ee.
Eriolukorras oleme viimastel nädalatel palju materjale vorpinud, mille leiab kõik www.heakodanik.ee ja https://www.facebook.com/heakodanik – nii juriidilisi kui pehmemaid nõuandeid, kuidas organisatsiooni ja kodanikuna praegu hakkama saada, näiteks:
Ja palju muud, täiendame neid artikleid iga päev. Kriisiabikeskuse andmetel ega meie enda suhtluses olulisi vabakonna-spetsiifilisi probleeme me tuvastanud pole – kõigil on kõigega halvasti. Riigikokku läinud lisaeelarves on aga sadu miljoneid eri valdkondade kahjude vähendamiseks. Teisalt kukub majandus sellise vilinaga, et muud toetused kindlasti vähenevad, iseäranis konkreetsete maksudega seotud nagu aktsiisid või hasart. Hoiame igatahes kõigel silma peal, et kusagil vabaühendusi ei diskrimineeritaks.
Osaleme ka iga päev erinevates inforingides, et olla kursis ja mõjutada valitsuse tegevust. Nii et kel üldisemaid muresid, kirjutage! Näiteks on meil veel üsna vähe infot, kuidas rahastajad oma praktikaid muuta plaanivad, eriti käimasolevate toetuslepingute osas.
KÜSKi tulevik pole palju selgem kui kvartal tagasi, kuigi just KÜSKile on viimane pool aastat kõige rohkem aega kulunud. Enam ehk mitte, sest rahvastikuminister kutsus nõukogu esimehe Alari Rammo ennetähtaegselt tagasi ja määras sobivamad liikmed. Valitsuse ja vabaühenduste ühiskomisjon ei olnud küll lõpuni nõus ministri valikute ega vähedemokraatliku juhtimisstiiliga (vaata detsembri ja veebruari protokolle), aga uus nõukogu on lõpuks veebruari lõpust ametis. Seisma jäi aga taas uue juhataja valimine Viljandisse, sest kriis tuli peale.
Kodanikuühiskonna arutelu riigikogu suures saalis pidi toimuma aprillis. Ei toimu, võib saladuse ehk juba reeta.
Kodanikuühiskonna programmist 2030 pole ses kvartalis uuemat avalikku infot, peaks lähiajal ministeeriumide kooskõlastusringile minema. EKAKi ühiskomisjon pani veebruaris ette veel natuke täiendusi.
Strateegilise partnerluse arenguprogramm on ka pausil, ära jäid mitmed märtsi plaanitud intervjuud ja raske ennustada, kunas rahastamine ministeeriumidele jälle prioriteediks muutub. Taotleme programmi lõpptähtaja pikendamist aasta võrra 2021 juunisse. Muidu oleme lõpetanud sotsiaalministeeriumi ning haridus- ja teadusministeeriumi analüüsi, pooleli on sise- (siseturvalisus); plaanides on veel maaelu- ja kultuuriministeeriumid. Eesmärgiks siis ikka, et oleks rohkem, paremaid ja pikemaid tegevustoetusi. Partnerlust, see tähendab!
Annetuste soodustamise teemal oleme koos siseministeeriumiga jõudnud peamiselt andmeid analüüsida, aga uus memo pole veel valmis saanud. No ja nüüd on riigis … ah, las ta jääb.
Avatud valitsemise partnerluse vallas pidi märtsis algama uue tegevuskava ideekorje ja kohtumised ministeeriumidega. Lükkuvad edasi. Vabaühenduste võrgustik ja ARVAK panid muidu laias laastus tegevused ja ajakava paika.
Huvikaitsevõrgustikus rääkisime läbipaistvast huvikaitsest, sest justiitsministeeriumis on koostamisel huvide konflikti vältimise juhend ja huvirühmadega suhtlemise hea tava. Võrgustiku liikmetega paneme kokku läbipaistava huvikaitse soovitused vabaühendustele. Võrgustikuga saad liituda siin.
Eesti 2035 strateegia mustandit tutvustati märtsis. Täitsa kena. Nii dokument kui kogu protsessi juhtimine riigikantselei ja rahandusministeeriumi poolt.
Küll aga oleme http://mtyraha.heakodanik.ee/ rakendusega lõpuks ometi edasi liikunud! Ei, ära veel vajuta, uuendatud andmetega ja lihtsam ning ilusam variant on testversioonis, loodame lähiajal avalikuks teha. Rakenduse tegime kunagi TÜ RAKE ühisprojektis, analüüsimaks vabaühenduste rahastuse vastamist põhimõtetele, või lihtsalt uudistamaks, kes keda ja kui palju rahastab.